رشته روانشناسی شامل کارهای تحقیقاتی و کاربردی در حوزه های وسیع و متنوعی است که یکی از آنها روانشناسی مشاوره است. این حوزه از تخصص موضوعات توسعه شغلی، پیشگیری و سلامت و آموزش را متحد می کند. روانشناسان مشاوره در محیط های مختلفی از جمله دانشگاه، روانشناسی سازمانی، شیوه های مشاوره خصوصی، روان درمانی، مشاوره و خدمات ارزیابی کار می کنند.
روانشناسی مشاوره رشته ای است که به سرعت در حال رشد است، زیرا روانشناسان مشاوره در سراسر جهان مطالعات پیشگامانه و تحقیقات نوآورانه ای را انجام می دهند. بسیاری از روانشناسان مقالات و کتابهایی را منتشر میکنند که در دسترس مردم جریان اصلی است، و آنها را به نیرویی تأثیرگذار خارج از قلمرو علم تبدیل میکنند. روانشناسان مشاوره امروزی به عنوان استاد، درمانگر، نویسندگان پرفروش و محققان متخصص در زمینه های علم و روانشناسی فعالیت می کنند. آنها مبتکران و مربیانی هستند که برای آموزش، آموزش و مشاوره طراحی شده اند.
در زیر 30 تا از تاثیرگذارترین روانشناسان مشاوره در حال حاضر را مشاهده می کنید. افراد انتخاب شده برای این فهرست، رهبران جهانی در این زمینه، متفکران جهانی، و فیلسوفان تأثیرگذار هستند که هدفشان روشن کردن زمینه روانشناسی است. روانشناسانی که به عنوان رهبران تأثیرگذار انتخاب شده اند، بینش گسترده ای را بر اساس تحقیقات و انتشارات به این حوزه ارائه کرده اند، با جوایز و افتخارات مورد تقدیر قرار گرفته اند و به طور فعال جامعه روانشناسی مشاوره را آموزش داده اند.
30. سوزان بلک مور
سوزان بلک مور کار خود را در روانشناسی به عنوان یک مدافع ماوراء الطبیعه آغاز کرد. کار او در طول سال ها تغییر کرده است و علایق تحقیقاتی فعلی او شامل نظریه تکاملی، آگاهی، مدیتیشن و میم است. بلک مور استاد مدعو در دانشگاه پلیموث است و دارای مدرک روانشناسی و فیزیولوژی از دانشگاه آکسفورد است. بلک مور در حالی که دکترای او از دانشگاه ساری در رشته فراروانشناسی است، دیگر روی ماوراء الطبیعه کار نمی کند. او برای روزنامه گاردین، روانشناسی امروز می نویسد و نویسنده بیش از هشتاد کتاب است.
29. مایکل پوسنر
مایکل پوسنر پروفسور ممتاز در دانشگاه اورگان و استاد کمکی در کالج پزشکی ویل است. علایق تحقیقاتی پوسنر که فارغ التحصیل دانشگاه واشنگتن و میشیگان است، مکانیسمهای عصبی و ساختارهای زیربنایی توجه انتخابی است. تحقیقات فعلی شامل اکتشاف رشد مغز و تعامل ژن ها و تجربه در رشد طبیعی و غیر معمول است. پوسنر کار روانشناسی و عصب شناسی را با هم ترکیب می کند و او را به یک رهبر و مبتکر در مطالعه رشد مغز تبدیل می کند.
28. مارتین سلیگمن
مارتین سلیگمن بیشتر به دلیل نظریه درماندگی آموخته شده و نوآوری در مطالعه افسردگی شناخته شده است. سلیگمن مدیر مرکز روانشناسی مثبت دانشگاه پنسیلوانیا است که در آنجا نیز بر استاد روانشناسی خانواده زلرباخ نظارت می کند. سلیگمن علاوه بر تألیف بیست کتاب و 250 نشریه علمی، مرجع پیشرو در زمینه های تاب آوری، افسردگی، خوش بینی و بدبینی است. سلیگمن برنده جایزه همکار ویلیام جیمز انجمن روانشناسی آمریکا و جایزه همکار جیمز مک کین کتل است. او در سراسر جهان برای مربیان، متخصصان سلامت روان و والدین سخنرانی می کند.
27. هوارد گاردنر
هوارد گاردنر که به عنوان توسعهدهنده نظریه هوشهای چندگانه شناخته میشود، پروفسور John H. و Elisabeth A. Hobbs در بخش شناخت و آموزش در دانشکده تحصیلات تکمیلی هاروارد است. او همچنین به عنوان استاد کمکی روانشناسی در دانشگاه هاروارد کار می کند. دکتر گاردنر جوایز متعددی را برای تحقیقات خود به دست آورده و از بیست و نه دانشگاه مدرک افتخاری دریافت کرده است. در طول دو دهه گذشته، گاردنر و همکاران نزدیک خود در بخش آموزش و طراحی ارزیابی های مبتنی بر عملکرد مشارکت داشته اند.
26. فیلیپ زیمباردو
فیلیپ زیمباردو، روانشناس و استاد بازنشسته در دانشگاه استنفورد، پنجاه سال را صرف آموزش و مطالعه در زمینه روانشناسی کرده است. زیمباردو دکترای خود را در روانشناسی از دانشگاه ییل با زمینه های تحقیقاتی در زمینه کمرویی، جنون، تروریسم و شر دریافت کرد. او بیشتر توسط آزمایش بحث برانگیز زندان استنفورد شناخته میشود، آزمایشی که نشان داد دانشجویان با عملکرد عالی از خط خاکستری بین خیر و شر عبور میکنند. امروزه زیمباردو در دانشگاه پالو آلتو تدریس می کند و در سراسر جهان سخنرانی می کند. تحقیقات کنونی او بر قهرمان درون تمرکز دارد، و آنچه افراد را به شرور یا قهرمان شدن سوق می دهد.
25. رابرت تریورز
رابرت تریورز، یکی از اعضای برجسته هیات علمی دانشگاه راتگرز و برنده جایزه کرافورد، یکی از تاثیرگذارترین نظریه پردازان تکاملی است که امروزه به طور فعال در حال تحقیق است. تریورز که از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد و به شدت تحت تأثیر چارلز داروین و دبلیو دی همیلتون قرار گرفت، کار خود را صرف مطالعه نظریه اجتماعی در همه موجودات کرده است. تریورز کتاب ها و مقالات متعددی در مجلات منتشر کرده است. مشهورترین کتاب، حماقت احمقان، بر منطق فریبکاری و خودفریبی در زندگی انسان تمرکز دارد.
24. استیون پینکر
استیون پینکر، روانشناس تجربی و به عنوان یکی از رهبران جهانی در طبیعت انسان شناخته شده است، استاد روانشناسی خانواده جانستون در دانشگاه هاروارد است. پینکر در MIT و استنفورد تدریس کرده است و تحقیقات او در زمینه شناخت بصری جوایز و جوایز متعددی را کسب کرده است. او دارای هشت دکترای افتخاری است و کتاب های زیادی منتشر کرده است. شناخته شده ترین آثار او عبارتند از غریزه زبان و چگونگی کارکرد ذهن. پینکر اخیراً به عنوان «100 فرد تأثیرگذار در جهان امروز» توسط مجله تایم انتخاب شد.
23. الیزابت لوفتوس
الیزابت لوفتوس، روانشناس شناختی و متخصص حافظه انسان، بیشتر به دلیل تحقیقاتش در مورد حافظه شاهدان عینی و تأثیر اطلاعات نادرست شناخته شده است. او تحقیقاتی در زمینه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی و بهبود حافظه انجام داده است. کارهای لوفتوس افتخارات و جوایز متعددی دریافت کرده است و او دارای شش مدرک افتخاری در زمینه های مختلف از دانشگاه ها و کالج ها است. لوفتوس در حال حاضر استاد برجسته اکولوژی اجتماعی در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین است.
22. ریچارد وایزمن
ریچارد وایزمن تنها فردی است که در دانشگاه هرتفوردشایر دارای مدرک استادی بریتانیا در زمینه درک عمومی روانشناسی است. تحقیقات و انتشارات او به او به عنوان “جالب ترین و مبتکرترین روانشناس” زنده امروزی شناخته شده است. او با بیش از 130 هزار دنبال کننده، محبوب ترین روانشناس مشاوره در توییتر است. تحقیقات فعلی او شامل طیف وسیعی از موضوعات از شانس تا روانشناسی فریب و متقاعدسازی است. او مشاور برنامه تلویزیونی The MythBusters است.
21. ویلایانور اس راماچاندران
ویلایانور اس. راماچاندران، عصبشناس و روانشناس که بهخاطر کارش در زمینههای روانشناسی بینایی و عصبشناسی رفتاری شناخته میشود، یکی از روانشناسان مشاور پیشرو امروزی است. کارهای او شامل اوتیسم، اندام های خیالی و ادراک بصری است. او در حال حاضر استاد دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو است، جایی که او همچنین مدیر مرکز مغز و شناخت است. کتابهای او توجه جهانی را به خود جلب کرده است، بهویژه انتشار او در سال ۲۰۱۰ با عنوان The Tell-Tale Brain.
20. آلیسون گوپنیک
آلیسون گوپنیک، استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، یک روانشناس مشاور مشهور جهانی است که به دلیل کارش در رشد شناختی و زبانی شهرت دارد. نوشته های او به طور مرتب در اسلیت و نیویورک تایمز ظاهر می شود و او ستون نویس وال استریت ژورنال است. گوپنیک به طور مرتب در تلویزیون ظاهر می شود و به خاطر حضورش در گزارش کولبر شناخته می شود. کار او در مرکز مطالعات کودک برکلی بر کودکان و توسعه مدل های ریاضی برای کمک به یادگیری آنها متمرکز است.
19. کورت فیشر
کورت فیشر به عنوان رهبر یک جنبش بینالمللی که زیستشناسی و علوم شناختی را به آموزش مرتبط میکند، استاد دانشگاه هاروارد و رئیس مؤسس انجمن بینالمللی ذهن، مغز و آموزش است. تحقیقات او بر یادگیری دانش آموزان و حل مسئله و همچنین مفاهیم خود در هنگام ایجاد و حفظ روابط متمرکز است. فیشر استاد و محقق مدعو در دانشگاه گرونیگن، دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه ژنو است. دفتر اصلی او در دانشگاه هاروارد مستقر است.
18. برندا میلنر
برندا میلنر که هنوز در سن 95 سالگی فعالانه کار می کند، به عنوان پیشگام و بنیانگذار عصب روانشناسی شناخته می شود. او استاد دپارتمان نورولوژی دانشگاه مک گیل و استاد مدعو روانشناسی در موسسه عصبی مونترال است. کار زندگی او جایزه معتبر گاردنر و بیش از بیست درجه افتخاری را برای او به ارمغان آورده است. تحقیقات فعلی او شامل شناسایی ناحیه مغز و ارتباط حافظه و زبان فضایی است. در سال 2014، میلنر جایزه کاولی در علوم اعصاب را دریافت کرد.
17. جفری بیتی
جفری بیتی، روانشناس و سلبریتی کوچک، به خاطر حضورهای متعددش در تلویزیون بریتانیا و مطالعاتش در زمینه ارتباطات غیرکلامی شناخته شده است. بیتی عضو انجمن روانشناسی بریتانیا و فارغ التحصیل کالج ترینیتی، کمبریج است. تحقیقات او روانشناسی پشت ورزش را پوشش داده است و به شدت بر زندگی بوکسورها در داخل و خارج از رینگ تمرکز کرده است. بیتی در بوکس و ورزش فعال است و بیشتر عمر خود را تمرین می کند. بیتی به طور مرتب از رادیو پخش می کند و یک مجموعه مستند برای بی بی سی با عنوان Home Truths ساخته است.
16. تئودور برنز
تئودور برنز رئیس بخش صندلی های انجمن روانشناسی مشاوره و انجمن روانشناسی آمریکا است. دکتر برنز، دانشیار روانشناسی بالینی در دانشگاه بینالمللی آلیانت در لسآنجلس، جوایز، کمکهای مالی و کمک هزینههای متعددی دریافت کرده است. در سال 2010، افتخار انجمن مسائل دگرباشان جنسی در خدمات مشاوره را دریافت کرد. او فعالانه به جامعه دگرباشان جنسی و کسانی که مبتلا به اچ آی وی/ایدز هستند خدمت می کند و باعث آگاهی مردم می شود. در سال 2014، برنز یک سمت دانشکده اصلی در دانشگاه آنتیوخ در لس آنجلس پذیرفته شد.
15. آملیو دونوفریو
آملیو دونوفریو، استاد بالینی و مدیر مؤسسه خدمات روانشناختی دانشگاه فوردهام، مؤسس مؤسسه رواندرمانی روانکاوی- وجودی در فوردهام است. کار او عمیقتر در درک بیمار، تمرکز بر فرآیندهای ناخودآگاه و نحوه ایفای نقش مهم آنها در درمان است. D’Onofrio یک مطب خصوصی پاره وقت در وستچستر و نیویورک سیتی دارد و به مدارس و آژانس های متعددی در مورد عمل بالینی و رفاه بیمار مشاوره ارائه می دهد. او در سال 1995 از دانشگاه فوردهام فارغ التحصیل شد.
14. رابرت سیالدینی
استاد بازنشسته روانشناسی ریجنت در دانشگاه ایالتی آریزونا و نظریههای تأثیرگذاری از شناختهشدهترین دستاوردهای رابرت سیالدینی هستند. کتاب او در سال 1984 با عنوان تأثیر: روانشناسی متقاعدسازی بیش از دو میلیون نسخه فروخته است و او را برای چندین دهه در فهرست پرفروشهای نیویورک تایمز قرار داده است. تحقیقات فعلی او شامل تأثیرات هنجارهای اجتماعی بر تصمیم گیری برای صرفه جویی در انرژی است. Cialdini فارغ التحصیل دانشگاه کارولینای شمالی و رهبر در موضوعاتی مانند نوع دوستی، تاکتیک های مطلوب خودارضایی، و تبعیت است.
13. باربارا ال. فردریکسون
باربارا ال. فردریکسون، روانشناس اجتماعی، مشاور و استاد دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، در مورد احساسات، روانشناسی مثبت و روابط اجتماعی تحقیق می کند. فردریکسون پس از اخذ مدرک دکترای خود از دانشگاه استنفورد، به مدت ده سال در دانشگاه میشیگان تدریس کرد و سپس در UNC-Chapel Hill قرار ملاقاتی گرفت. فردریکسون جوایز و افتخارات متعددی را دریافت کرده است، از جمله جایزه تمپلتون انجمن روانشناسی آمریکا در روانشناسی مثبت – جایزه ای که به استاد و مشاور کمک هزینه ای 100000 دلاری برای کمک به کارهای آینده به همراه داشت.
12. تالیا الی
تالیا الی، فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج و مؤسسه سلامت کودک کالج دانشگاهی لندن، استاد روانشناسی رشد در کالج کینگ در لندن است. انتشارات او شامل بیش از 140 مقاله دانشگاهی، با تحقیقات گسترده در مورد عوامل ژنتیکی و محیطی و ارتباط آنها با درمان اضطراب و افسردگی است. او مطالعاتی پیرامون رفتار درمانی شناختی برای اضطراب کودک و مواجهه درمانی در درمان فوبیای بزرگسالان انجام داده است. در سال 2011، به ایلی جایزه تعالی پژوهشی دانشگاه مک کواری را برای مطالعه اش در مورد اضطراب دوران کودکی دریافت کرد.
11. برایان کناتسون
در حال حاضر برایان کناتسون به عنوان دانشیار دپارتمان روانشناسی دانشگاه استنفورد، حوزه تمرکز بران کناتسون در پایه عصبی احساسات نهفته است. کناتسون که در سال 1993 از دانشگاه استنفورد فارغ التحصیل شد، مطالعه خود را بر روی مکانیسم های عصبی-شیمیایی و عصبی آناتومیک مسئول تجربه هیجانی متمرکز کرد. تحقیقات او اختلالات بالینی، اعتیاد و رفتار اقتصادی را پوشش می دهد. انتشارات او شامل بیش از هشتاد مقاله بررسی شده و بیش از 8000 استناد از آثار اوست.
10. پیتر مک گافین
پیتر مک گافین، روانپزشک و متخصص ژنتیک اهل بلفاست، ایرلند شمالی، به عنوان پیشرو در اختلالات روانپزشکی و اسکیزوفرنی شناخته می شود. آموزش روانپزشکی او در بیمارستان مادزلی در لندن به پایان رسید، جایی که به او کمک هزینه تحصیلی شورای تحقیقات پزشکی برای ادامه تحصیل در زمینه ژنتیک اعطا شد. او از سال 1995 سرپرست انجمن بین المللی ژنتیک روانپزشکی بوده است. مک گافین به شدت در تحقیقات روی دوقلوها و ارتباط بین اختلالات روانپزشکی و افسردگی در میان این جمعیت شرکت داشته است.
9. استیون کوسلین
استفان کوسلین یک روانشناس مشاور، نویسنده و مربی متخصص در روانشناسی شناختی و علوم اعصاب است. کوسلین که قبلاً استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد جان لیندزلی بود، افتخارات قابل توجهی مانند کمک هزینه تحصیلی گوگنهایم و جایزه کتل را به دست آورده است. تحقیقات او شامل مطالعه تصاویر ذهنی، طراحی نمایشگر بصری و نحوه نمایش تفاوت های فردی افراد هنگام انجام وظایف خاص است. کاسلین بیش از 300 مقاله علمی منتشر کرده است و پانزده کتاب را تالیف کرده است. کارهای او در دانشگاه ها و دانشگاه ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
8. اندرو ملتزوف
اندرو ملتزوف که مرتباً در PBS و ABC و همچنین سایر رسانه ها ظاهر می شود، به دلیل تحقیقات طولانی مدت خود در مورد کودکان خردسال و حافظه مورد توجه بین المللی قرار گرفته است. او نویسنده دو کتاب در مورد یادگیری در مراحل اولیه رشد است و برای آثار برگزیده خود در زمینه مغز تقلیدی و شناخت اجتماعی افتخارات متعددی دریافت کرده است. دکتر ملتزوف که فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد است، امروز در دانشگاه واشنگتن تدریس می کند و یکی از مدیران مؤسسه یادگیری و علوم مغز این دانشگاه است.
7. الیزابت اسپلکه
الیزابت اسپلکه یک روانشناس شناختی در گروه روانشناسی دانشگاه هاروارد است. او همچنین مدیر آزمایشگاه مطالعات رشد است که در آنجا به مطالعه و دفاع از بحث در مورد تفاوت های شناختی بین زن و مرد می پردازد. اسپلکه پس از تحصیل در کالج رادکلیف و دانشگاه ییل، دکترای خود را از دانشگاه کرنل دریافت کرد. او افتخارات و جوایز متعددی از جمله جایزه آکادمی ملی علوم در علوم روانشناسی و شناختی در سال 2014 دریافت کرده است. او برای نیویورک تایمز و نیویورکر نوشته است.
6. یوتا فریت
یوتا فریت که بیشتر به دلیل تحقیقات و بینش خود در مورد اختلالات طیف اوتیسم شناخته شده است، عضو انجمن سلطنتی و استاد بازنشسته توسعه شناختی در دانشگاه کالج لندن است. دکتر فریت که فارغ التحصیل از کالج کینگ لندن، جایی که دکترای خود را در زمینه اوتیسم به پایان رساند، کار خود را صرف تحقیق در مورد فرآیندهای شناختی مرتبط با نارساخوانی و اوتیسم کرده است. او به تحقیقات مرتبط با درک اوتیسم و ارائه کیفیت بهتر زندگی روزانه برای افراد مبتلا اعتقاد دارد. او یکی از مدافعان و رهبران حمایت از زنان در علم است و شبکه زنان UCL را تأسیس کرد.
5. سوزان کری
سوزان کری، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و استاد فعلی دپارتمان روانشناسی هاروارد، روانشناس و مشاور مشهور جهانی است. او که در سراسر جهان به عنوان یک متخصص در فراگیری زبان شناخته می شود، اولین زنی بود که در سال 2009 جایزه روملهارت را دریافت کرد و جای خود را به زنان رهبر فکری در این زمینه داد. کری قبل از پیوستن به دانشکده هاروارد در MIT و NYU تدریس می کرد. او نویسنده مقالات متعدد مجله و کتابی با عنوان تغییر مفهومی در دوران کودکی است. این اثر تحقیقات پیاژه را در مورد آنیمیسم آشتی داد.
4. هانس ورنر گسمان
Hans-Werner Gessmann که بهخاطر کارش در زمینه عوامل ایجاد نارساخوانی شناخته میشود، یک روانشناس مشاوره، استاد دانشگاه و رواندرماندرمانگر آلمانی است. او در حال حاضر به عنوان تنها محقق تجربی در زمینه رواندرام شناخته میشود و بیش از 140 مقاله مرتبط با این موضوع را ارائه میکند. Gessmann در سال 1973 مرکز آموزشی معتبری را در Duisburg تاسیس کرد که به نام موسسه روان درمانی Bergerhausen شناخته می شود. تا به امروز، بیش از 1500 روان درمانگر را آموزش داده است. در آغاز سال 2013، گسمن به عنوان استاد مدعو در دانشگاه دولتی اسمولنسک منصوب شد.
3. کارول دوک
پروفسور کارول دوک، استاد روانشناسی در دانشگاه استنفورد، به دلیل تحقیقات خود در زمینه های انگیزش و روانشناسی اجتماعی شناخته شده است. تحقیقات او بر ریشه های روانشناسی اجتماعی، شخصیتی و رشدی و چگونگی پیوند آنها با خودتنظیمی و ذهنیت متمرکز است. Dweck دریافت کننده جوایز و افتخارات متعددی است، از جمله جایزه محقق برجسته در سال 2013 برای انجمن شخصیت و روانشناسی اجتماعی. سهم کلیدی او در روانشناسی اجتماعی بر نظریه های هوش او متمرکز است که در کتاب سال 2006 او با عنوان ذهنیت: روانشناسی جدید موفقیت به نمایش گذاشته شده است.
2. روی باومایستر
روی باومایستر، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی فلوریدا، فرانسیس اپس، به دلیل تحقیقاتش در مورد خود، غیرمنطقی بودن و رفتارهای خود باخته، خودتنظیمی و نیاز به تعلق شناخته شده است. تحقیقات فعلی او بر روی خودکنترلی و تصمیم گیری متمرکز است. باومایستر دکترای خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرد و علایق خود را در جامعه شناسی و شبکه های اجتماعی، گرایش جنسی، و خود و هویت متمرکز کرده است. وی نویسنده شش کتاب و مقالات متعدد در مجلات است. او در رسانههای اجتماعی فعال است و بهخاطر مطالعات تحریکآمیز خود در زمینه انعطافپذیری وابسته به عشق شهوانی شهرت دارد.
1. آلبرت بندورا
پراستنادترین روانشناس مشاور آلبرت بندورا، پروفسور دیوید استار جردن، استاد بازنشسته علوم اجتماعی در روانشناسی در دانشگاه استنفورد است. مشارکت بندورا در زمینه روانشناسی نزدیک به شش دهه را در بر می گیرد و شامل زمینه های تخصصی در درمان، شخصیت، شناخت اجتماعی و رفتارگرایی است. بندورا بهعنوان تأثیرگذارترین روانشناس قرن بیستم شناخته میشود و در سن 82 سالگی جایزه Grawemeyer را دریافت کرد. او همچنان نقش مهمی در زمینه یادگیری اجتماعی، پرخاشگری و رفتار اجتماعی دارد.
دیدگاه شما