بسیاری از دانش آموزان درسی را در یک زمینه کلیدی که می تواند موفقیت آنها را تضمین کند از دست می دهند: نحوه مطالعه موثر.
معمولاً دانشآموزان با خواندن مجدد یادداشتهای کلاس و فشرده کردن فصلهای کتاب درسی برای امتحان آماده میشوند – تکنیکهای مطالعهای که بر این فرض بستگی دارد که خاطرات مانند دستگاههای ضبط هستند که میتوانند خاطرات را در طول امتحان پخش کنند. پروفسور رابرت بیورک، دکترای روانشناسی و یکی از مدیران آزمایشگاه یادگیری و فراموشی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، می گوید: «اما عملیات ذخیره و بازیابی حافظه انسان تقریباً از هر جهت ممکن با دستگاه های ضبط متفاوت است.
چه چیزی به مغز ما در حفظ اطلاعات کمک می کند؟ استراتژیهایی را مطالعه کنید که مغز را ملزم میکند تا اطلاعات را به خاطر بسپارد – به جای مرور منفعلانه مطالب.
بیورک اصطلاح «مشکل مطلوب» را برای توصیف این مفهوم ابداع کرد و روانشناسان دقیقاً در مورد چگونگی توسعه دانشآموزان برای به حداکثر رساندن مزایای شناختی زمان مطالعه خود صحبت میکنند.
در اینجا شش استراتژی آزمایش شده توسط مربیان روانشناسی آورده شده است.
1. به خاطر بسپارید و تکرار کنید
جفری کارپیکه، دکترای روانشناسی در دانشگاه پوردو در ایندیانا که مطالعه می کند، توضیح می دهد که روش های مطالعه ای که شامل به خاطر سپردن اطلاعات بیش از یک بار است – معروف به تمرین بازیابی مکرر – ایده آل هستند زیرا هر بار که یک خاطره بازیابی می شود، در آینده قابل دسترسی تر می شود. یادگیری و حافظه انسان
مزایای این روش زمانی مشهود بود که Karpicke مطالعه ای را انجام داد که در آن دانش آموزان سعی کردند لیستی از کلمات زبان خارجی را یاد بگیرند. شرکت کنندگان کلمات را به یکی از چهار روش یاد گرفتند:
- یک بار مطالعه لیست
- مطالعه تا زمانی که هر کلمه را یک بار با موفقیت به خاطر آوردند.
- مطالعه تا زمانی که هر کلمه را سه بار متوالی با موفقیت به خاطر آوردند.
- مطالعه تا زمانی که آنها هر کلمه را سه بار در طول جلسه 30 دقیقه ای یادگیری به خاطر بیاورند.
در آخرین شرط، دانشآموزان پس از یک بار یادآوری صحیح یک کلمه، به سراغ کلمات دیگر میروند، سپس پس از تمرین کلمات دیگر، دوباره آن را به خاطر میآورند.
یک هفته بعد، محققان دانشآموزان را روی کلمات آزمایش کردند و متوجه شدند شرکتکنندگانی که با بازیابی مکرر فاصله – آخرین شرط – تمرین کرده بودند، بسیار بهتر از گروههای دیگر عمل کردند. دانشآموزان این گروه 80 درصد از کلمات را به خاطر میآورند، در مقایسه با 30 درصد برای کسانی که اطلاعات را سه بار متوالی – معروف به تمرین بازیابی انبوه – یا یکبار به خاطر آورده بودند. گروه اول که شامل عدم یادآوری بود، کلمات را کمتر از 1% مواقع به خاطر می آورد ( مجله روانشناسی تجربی: یادگیری، حافظه و شناخت (PDF، 288KB) ، جلد 37، شماره 5، 2011).
بسیاری از دانشآموزان تصور میکنند که یادآوری چیزی که یک بار یاد گرفتهاند، دلیلی بر حفظ آن است. اما، کارپیکه میگوید، فقط به این دلیل که میتوانید یک واقعیت را در یک جلسه مطالعه بازیابی کنید، به این معنی نیست که بعداً آن را در آزمون به خاطر خواهید آورد. “فقط چند بازیابی مکرر می تواند اثرات قابل توجهی ایجاد کند، و بهتر است این کار را با فاصله انجام دهید.”
2. استراتژی های مورد علاقه خود را تطبیق دهید
جان دانلوسکی، دکترا، که یادگیری خودتنظیمی را مطالعه میکند، میگوید تحقیقات دیگر از برنامههای فلش کارت آنلاین، مانند Study Stack یا Chegg، برای تمرین بازیابی اطلاعات پشتیبانی میکنند – تا زمانی که دانشآموزان در روزهای منتهی به آزمون به آزمایش مجدد خود ادامه دهند. دانشگاه ایالتی کنت در اوهایو دانلوسکی میگوید برای فلش کارتهایی با پاسخهای تک کلمهای، شواهد نشان میدهند که فکر کردن به پاسخ مؤثر است، اما برای پاسخهای طولانیتر مانند تعاریف، دانشآموزان باید پاسخها را تایپ کنند، یادداشت کنند یا با صدای بلند بگویند. اگر پاسخ نادرست است، پاسخ صحیح را مطالعه کنید و بعداً در جلسه مطالعه دوباره تمرین کنید. او میگوید: «آنها باید این کار را تا زمانی که درست شوند ادامه دهند و سپس این روند را در چند روز دیگر تکرار کنند.
نقشه مفهومی – نموداری که روابط بین مفاهیم را به تصویر میکشد – یکی دیگر از تکنیکهای یادگیری معروف است که رایج شده است، اما محققان روانشناسی شناختی به دانشآموزان هشدار میدهند که از این استراتژی فقط در صورتی استفاده کنند که سعی کنند نقشهای با کتاب بسته ایجاد کنند. کارپیکه این را در مطالعهای نشان داد که در آن دانشآموزان موضوعات را با ایجاد نقشههای مفهومی یا با نوشتن یادداشتها در دو شرایط مختلف مطالعه میکردند: با یک کتاب درسی باز یا با کتاب درسی بسته. با کتاب درسی بسته، تا جایی که یادشان می آمد به یاد می آوردند. یک هفته بعد، دانشآموزان در امتحانی شرکت کردند که دانش آنها را در مورد مطالب مورد آزمایش قرار داد، و دانشآموزانی که بازیابی اطلاعات را با کتاب بسته تمرین کرده بودند، عملکرد بهتری داشتند ( مجله روانشناسی تربیتی ، جلد 106، شماره 3، 2014).
کارپیکه میگوید: «نقشههای مفهومی میتوانند مفید باشند، به شرطی که دانشآموزان در حین استفاده از این استراتژی، تمرین بازیابی را انجام دهند.
3. خودتان را امتحان کنید
دانشآموزان همچنین باید از آزمونهای معلمان، در کتابهای درسی یا برنامههایی مانند Quizlet استفاده کنند تا توانایی خود را در حفظ و به خاطر آوردن اطلاعات بهبود بخشند. دکتر ریگان گورونگ، استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی اورگان، میگوید: حتی اگر دانشآموزان در این آزمونها پاسخ نادرست بدهند، کار میکند. او میگوید: «حتی فرآیند تلاش و شکست بهتر از تلاش نکردن است. “فقط تلاش برای بازیابی چیزی به شما کمک می کند آن را در حافظه خود محکم کنید.”
گورونگ رویکردهای مختلف استفاده از آزمونها را در 9 دوره مقدماتی روانشناسی در سراسر کشور بررسی کرد. در این مطالعه، محققان با مربیانی کار کردند که موافقت کردند در شرایط مختلف شرکت کنند. برخی از دانشآموزان میخواستند که آزمونهای فصل را یکبار تکمیل کنند، در حالی که برخی دیگر از آنها میخواستند هر مسابقه را چندین بار شرکت کنند. همچنین، به برخی از دانشآموزان گفته شد که تمام آزمونهای فصل را تا یک مهلت قبل از امتحان تکمیل کنند، در حالی که از برخی دیگر انتظار میرفت که آزمونهای خود را با رعایت ضربالاجلها در طول دوره تکمیل کنند. دانشآموزانی که آزمونهای خود را از هم جدا کردند و چندین بار در آن شرکت کردند، در امتحانات کلاس بهترین نتایج را کسب کردند ( روانشناسی شناختی کاربردی ، جلد 33، شماره 5، 2019).
اگرچه تلاش و شکست در آزمونهای تمرینی ممکن است یک استراتژی مطالعه مؤثر باشد، دکتر نیت کورنل، استاد روانشناسی از کالج ویلیامز در ماساچوست، نسبت به این که دانشآموزان این روش را انتخاب کنند، تردید داشت زیرا بسیاری از مردم ذاتاً دوست ندارند مسائل را اشتباه بگیرند. او مشتاق بود تا بررسی کند که آیا امکان ایجاد یک استراتژی تمرین بازیابی وجود دارد که شانس دانشآموزان را برای دریافت پاسخ صحیح بدون قربانی کردن کیفیت یادگیری افزایش دهد. برای آزمایش این احتمال، او مطالعهای را رهبری کرد که در آن شرکتکنندگان سعی کردند جفتهای کلمهای مانند «ایده: جستجوگر» را به خاطر بسپارند. هدف این بود که بعد از دیدن کلمه اول، کلمه دوم را به خاطر بسپاریم. دانشآموزان میتوانند با مطالعه مجدد همه جفتها یا با خودآزمایی با گزینههای مختلف برای نکات، تمرین را انتخاب کنند – با دیدن دو یا چهار حرف از کلمه دوم در جفت،تحقیقات شناختی: اصول و مفاهیم ، ش. 4، 2019).
اکثر دانشآموزان، خودآزمایی را بر مطالعه مجدد ترجیح دادند و نتایج نشان داد که حتی با اشارهها، گروه خودآزمایی در آزمون نهایی کلمات بهتر از گروهی که دوباره مطالعه میکردند، عمل کرد. کورنل میگوید: «این یک موقعیت برد-برد است، زیرا تکنیکی که مؤثرترین کار را داشت، همان تکنیکی بود که آنها بیشتر از همه از آن لذت میبردند».
کورنل میگوید حتی مهمتر از آن، دانشآموزان فکر میکنند زمانی که در حین تمرین به درستی پاسخ میدهند، در حال یادگیری مؤثرتر هستند، به این معنی که در صورت وجود نکات، انگیزه بیشتری برای امتحان کردن تمرین بازیابی خواهند داشت. برای اعمال این استراتژی، او پیشنهاد می کند نکاتی را به فلش کارت ها یا آزمون های خود تولید شده، مانند حرف اول پاسخ یا یکی از کلمات در یک تعریف، اضافه کنید.
4. از گروه های مطالعاتی نهایت استفاده را ببرید
بسیاری از دانش آموزان نیز از مطالعه با همکلاسی های خود لذت می برند. هنری رودیگر، سوم، دکترا، استاد بخش روانشناسی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، می گوید: اما هنگام کار در گروه، برای دانش آموزان مهم است که به همه اجازه دهند تا به طور مستقل به پاسخ ها فکر کنند. یک مطالعه اهمیت این موضوع را برجسته کرد: شرکت کنندگان سعی کردند کلمات را در یک زبان خارجی با پاسخ دادن با صدای بلند یا با گوش دادن به پاسخ های شریک خود بیاموزند ( مجله روانشناسی تجربی: کاربردی (PDF، 426KB)، جلد. 24، شماره 3، 2018). همانطور که انتظار می رفت، آنهایی که با صدای بلند پاسخ داده بودند، دو روز بعد در آزمون از شنوندگان بهتر عمل کردند. محققان همچنین شرکتکنندگانی را که با صدای بلند پاسخ میدادند با شرکای خود مقایسه کردند که در سکوت سعی کردند پاسخها را به خاطر بیاورند. همه در مورد اینکه آیا پاسخ صحیح را دریافت کرده اند بازخورد دریافت کردند. هر دو گروه عملکرد قابل مقایسه ای داشتند. رودیگر میگوید: «منتظر ماندن دیگران برای فکر کردن به پاسخها ممکن است روند را کند کند، اما حفظ بهتر را برای همه ایجاد میکند زیرا به تلاش فردی نیاز دارد.
5. آن را مخلوط کنید
محققان همچنین فواید بالقوه «interleaving» یا مطالعه برای دوره های مختلف در یک جلسه مطالعه را بررسی کرده اند ( مجله روانشناسی تجربی: کاربردی ، جلد 23، 4 نوامبر 2017). به عنوان مثال، به جای اختصاص دو ساعت به مطالعه برای امتحان روانشناسی، دانش آموزان می توانند از این زمان برای مطالعه دروس دروس روانشناسی، زیست شناسی و آمار استفاده کنند. چند روز بعد، دانشآموزان میتوانستند دوباره در دورههای مشابه در یک دوره زمانی دیگر مطالعه کنند. بیورک میگوید: «این استراتژی، در مقابل مسدود کردن مطالعه توسط دوره، به طور طبیعی فاصلهگذاری را معرفی میکند، بنابراین دانشآموزان بازیابی اطلاعات را در طول زمان تمرین میکنند.
دکتر آرون ریچموند، استاد روانشناسی تربیتی و توسعه انسانی در دانشگاه ایالتی متروپولیتن در دنور، میگوید: اما تحقیقات در مورد interleaving نتایج متفاوتی داشته است. ریچموند میگوید: «اگر مفاهیم دو موضوع خیلی نزدیک همپوشانی داشته باشند، این امر میتواند در یادگیری اختلال ایجاد کند. “اما شیمی و مقدمه روانشناسی آنقدر متفاوت است که تداخل ایجاد نمی کند.”
6. مشخص کنید که چه چیزی برای شما مفید است
توانایی ارزیابی موثر رویکرد فرد به یادگیری و سطح دستیابی به عنوان توانایی فراشناختی شناخته می شود. پل پن، دکترا، مدرس ارشد بخش روانشناسی در دانشگاه لندن شرقی و نویسنده کتاب، میگوید: تحقیقات نشان داده است: «وقتی افراد برای یادگیری موضوعی جدید هستند، برداشتهای ذهنی آنها از میزان دانستههای آنها بیشتر است.» کتاب 2019 “روانشناسی مطالعه موثر.”
او میگوید: «اگر برداشت شما از یادگیری شما متورم است، انگیزه کمی برای نگاه کردن به روشی که به یادگیری خود دارید نخواهید داشت.
برای افزایش آگاهی در مورد ارزش استراتژی های مطالعه صحیح، مدیران دانشگاه سمفورد در آلاباما از استاد روانشناسی استفن چو، دکترا، دعوت کردند تا در یک جلسه سالانه هر ترم پاییز با دانشجویان سال اول درباره این موضوع صحبت کند. اگرچه یک مطالعه ارزیابی، او متوجه شد که این سخنرانی باعث تغییرات فوری در باورها و نگرش ها در مورد مطالعه شد، اما تغییر طولانی مدت وجود نداشت. چو میگوید: «دانشآموزان ویژگیهای سخنرانی را فراموش کردند و تحت استرس ترم به عادتهای قدیمی بازگشتند.
او برای ارائه یک منبع در دسترس، مجموعهای از پنج ویدیوی ۷ دقیقهای را در مورد باورهای غلط رایج در مورد مطالعه، نحوه بهینهسازی یادگیری و موارد دیگر راهاندازی کرد. استادان در سراسر مدرسه فیلم ها را به عنوان کار کلاسی مورد نیاز تعیین می کنند و این فیلم ها 3 میلیون بار در سراسر جهان توسط دانشجویان دبیرستان، کالج و پزشکی مشاهده شده است.
در حالی که این شکل از آموزش در سطح دانشگاه در مورد تحصیل تا حدودی نادر است، محققان روانشناسی خوشبین هستند که این امر می تواند در سال های آینده رایج تر شود. کارپیکه میگوید: «اکنون بحثهای بسیار بیشتری نسبت به 10 سال پیش در میان معلمان درباره علم یادگیری وجود دارد. “بیشتر دانش آموزان نمی دانند چگونه به طور موثر مطالعه کنند، و معلمان به طور فزاینده ای مشتاق تغییر آن هستند.”
دیدگاه شما